Een stem voor ‘illegale’ Venezolanen - deel 4: 'Nick'​


Fotografe Berber van Beek geeft met haar project ‘The Hidden Voices of Illegal Venezuelans on Curaçao’ een stem aan ondergedoken ongedocumenteerde Venezolanen op Curaçao. Van Beek wil hun persoonlijke ervaringen delen met de Curaçaose gemeenschap en daarbuiten.

Om de personen die zij heeft geïnterviewd te beschermen, houden zij op de foto een masker voor en maken ze gebruik van een pseudoniem. Deze week een gesprek met student Nick. Hij is 25 jaar oud en kwam 20 maanden geleden aan op Curaçao.

Hoe ben je naar Curaçao gekomen?

Met het vliegtuig.

Waarom ben je naar Curaçao gekomen?

Vanwege de slechte toestand in Venezuela, de slechte economie, alles. Ik moest wel vertrekken.

Hoe dacht je dat je hier behandelt zou worden?

Ik dank God dat Curaçao zijn deuren voor mij heeft opengezet. Ik heb het geluk dat alles goed ging, ik kan niets slechts of negatiefs zeggen.

Wat ga je doen wanneer de situatie in Venezuela gaat veranderen?

Ik denk dat ik terugga naar mijn familie.

Heb je een boodschap voor de mensen die dit lezen?

Ja, ik probeer hier - zoals men zegt - vooruit te komen en door te gaan. Ik werk en leef hier en bouw een routine op... Hopelijk kan ik ooit terugkeren naar mijn land. Heel veel dank aan Curaçao die zijn deuren voor mij heeft geopend.
----

Wil je iets doen voor de Venezolanen die geportretteerd worden, dan kun je via deze link een donatie geven of een adres vinden waar je spullen kunt afgeven.

Eerder verscheen:
Deel 1 - Allibaba
Deel 2 - Elizabeth
Deel 3 - Elena en Nelson